MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Nyponsoppa!

Kategori: Allmänt




Nu behöver vi extra C-vitamin mot alla snuvor. Vad är godare och bättre än egen kokad nyponsoppa?

Jag gjorde en stor flaska förra veckan och den var så god att jag hann inte fota innan flaskan var tom.

Nu blev det en ny omgång som jag kryddade med apelsin, fullträff.

Om Du har barn så ge dom inte färdig soppa med massa E-ämnen och oäkta smaker, koka egen.

Det tar 15 minuter att koka egen soppa, den tiden har alla.

Köp nyponskalmjöl i mataffären, INTE nyponskal som är hela, då får Du pyssla 30 minuter.

Recept:

1 1/2 dl nyponskalmjöl
1 dl socker, vilket som helst
1 dl apelsinjuice eller pressad apelsin
8 dl vatten

Ha gärna i en bit kanelstång, juligt gott.

Sjud allt i en kastrull i 10 minuter, smaka av.
Låt svalna och häll på en flaska eller burk.

Soppan kan stå i kylen en vecka.





Jag ska ha en apelsinskiva i min soppa när jag serverar glaset.

Ha en bra dag, kramar Ann

Kommentarer

  • Ursula säger:

    Hej Ann!
    Har inte varit här inne på ett tag, men hittar nu direkt något jag måste testa. Kanon!
    Kram från oss

    Svar: Hej, vad kul, soppan är jättegod. Bamse kram ❤️
    Ann

    2014-11-13 | 21:43:11

Kommentera inlägget här: