MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Långpannebröd!

Kategori: Allmänt




Nu tycker jag att vi ska baka ett lätt och gott i långpannan. Gud vad det är gott med nybakt bröd som är varmt och smöret smälter. Jag vet inte om det här är speciellt nyttigt bröd men man måste synda ibland.

Jag bakar inte så ofta eftersom det bara är jag och Erik hemma. När Andrea bodde här var huset fullt med kompisar till henne och dom åt gärna. Kul för mig att testa på dom små liven.

Recept 

50 gram jäst
4 dl mjölk
3 dl vatten
1/2 dl sirap eller honung
1 tsk salt
1/2 dl god olja
4 dl havregryn
Ca 12-14 dl rågsikt

Blanda jäst och fingervarm mjölk o vatten, se till att jästen löser sig.

Blanda i allt utom mjölet, blanda i det lite i taget till degen är lagom kladdig, ta inte för mycket. 

Jäs degen 1 timme.

Knåda ut och ha i mer mjöl om det är för kladdigt.
Lägg ett bakpapper i en stor form och kavla degen lika stor.
Skär skåror i lagom bitar.
Jäs igen 45 minuter

Gräddas i 200 grader ca 30- 45 minuter, inte för kort tid.





Jag tog två papper så det inte fastnade på sidorna
Men degen är stor som ett papper.





Bryt, ät och njut.

Ha en härlig måndag, kramar Ann

Kommentarer


Kommentera inlägget här: