MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Baguetter!

Kategori: Allmänt

Andrea var på en grillfest där det bjöds på hembakade baguetter, bland de godaste hon ätit. Min dotter är bortskämd med god mat och gott bröd så hon ör pålitlig ha ha.

Jag testbakade i helgen och håller med henne. De godaste jag har bakat, jag har testat många recept.

Klart jag delar med mig av Agnetas recept, Ni måste testa.
Man kan även göra portionsbröd.
Jag gjorde tre stycken baguetter.


1/2 paket jäst
6 dl ljummet vatten
2 tsk salt
1/2 msk honung
12-13 dl vetemjöl special
Ev torkade kryddor, jag tog inga, hade bara färska.

(Grovt grahamsmjöl till baket)


Lös upp jästen i vattnet
Blanda i allt till en lös deg, arbeta inte för mycket
Täck degen och jäs i 30 minuter
Sätt ugnen på 250 grader

Häll ut degen på mjölat bakbord, det skall vara grovt grahamsmjöl, då blir det surdegskänsla.
Gör tre baguetter och vrid dom, blir snyggt
Lite flingsalt på

In med plåten i 15 minuter i mitten av ugnen
Sänk värmen till 175 grader i ytterligare 15 minuter

Låt svalna utan bakduk, då blir det god skorpa.

Väldigt enkelt och galet gott.

Min ugn är lite mindre på landet så mina blev lite tjocka o mysiga.

Stor kram Ann

Kommentarer


Kommentera inlägget här: