MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Grönkålspaj!

Kategori: Allmänt

 
 
Kära vänner, så är julen över och som vi ätit och spenderat pengar. Jag har tryckt i mig massor av sötsaker och mat. Nu längtar jag bara efter grönt och lite lätt mat.
 
Grönkål är så nyttigt enligt all forskning och även billigt, känns rätt att äta nu. Vi gjorde en grönkålspaj som blev urgod, ät den som den är eller med julskinka som är kvar mm.
 
Paj är alltid bra att ta till när man har rester, gott och matigt. Vi måste försöka ta vara på vvår mat och inte slänga, spara miljö och våra egna pengar.
 
 
Pajdeg:
 
100 gram smör
3 dl vetemjöl
3 msk vatten
 
Mixa ihop, tryck ut i en pajform, nagga med en gaffel och förgrädda i 15 minuter ca 200 grader.
 
Fyllning:
 
250 gram grönkål, rensad i mindre bitar, inga mittbitar/stammar
2 hackade rödlökar
3 ägg
3 dl mjölk
2 dl god riven ost
ev. salt och peppar efeter smak
 
Förväll grönkålen ca 10 minuter, stek sedan löken och grönkålen mjuk, lägg i pajskalet med ost över.
Häll på äggstanningen.
 
Gräddas ca 30 minuter 200 grader. Låt svalna lite. Kan ätas även kall och går att frysas.
 
 
 
 
 
 
 
Ser Ni att jag har min assistent i köket, jäklar vad bra han är och kul.
 
 
Ha det bra och kramar Ann
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: