MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Räklåda!

Kategori: Allmänt

 
 
 
Jag gjorde ett av mina gamla recept förra helgen, så gott. Bra att få tips av sig själv, undrar om det är åldern, he he.
Jag bjöd även Andrea som aldrig ätit den, hon blev riktigt förtjust. Om hon gillar maten tar hon gärna matlåda med sig hem, räklådan äkte ner i en form.
 
Den här rätten är verkligen en bjudrätt med gott vin och en matig sallad, lite 80-tals mat.
Jag tog frysta räkor det blir saftigast och godast. ICA Maxi har frysta räkor som dom tinat upp i sin manuella fiskdisk, så bra.
 
Receptet är till fyra personer, är Ni fler ta flera ägg och mer bröd och lite mer stuvning.
 
Recept:
1 kg frysta räkor med skal, blir godast och inte så torra

6 stora hårdkokta ägg
8 skivor vitt formbröd
1/2 dl smält smör att ringla över brödkrutongerna

Stuvning
4 msk smör
1 dl vetemjöl
6 dl standardmjölk
1 dl vispgrädde
3/4 tsk salt
1 krm strösocker
vitpeppar
finklippt dill, så mycket Du själv vill ha.
 
Skala och hacka äggen i bitar och lägg i botten av en ugnsform stor som ett A4 papper
Smält smöret och rör ner mjölet. Häll i mjölk och grädde och låt stuvningen puttra några minuter under omrörning. Smaka av med salt, socker och vitpeppar.
Vänd ner dill och räkor och häll röran över äggen.
Skär kanterna av brödet och skär dem i små tärningar.
Strö dem över stuvningen och ringla över smält smör.
Ställ in formen mitt i ugnen i 225 grader ca 15-20 tills brödet fått fin färg.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
He en underbar helg och andra advent, kramar Ann

Kommentarer


Kommentera inlägget här: