MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Focaccia!

Kategori: Allmänt

Baka hör verkligen sommar och semester till, tiden finns. Jag bakar gärna något gott matbröd so man annars inte gör.

Jag gjorde en väldigt god focaccia till salladen. Så gott och kul bröd, man kan peta ner det man älskar mest, rensa skafferiet.

Jag ringlade egen örtolja över och svarta oliver, mums.
Min pesto gjorde jag på lite örter och lite olivolja som mixade och lite salt, smaka av. Ta vilka örter som helst allt är gott.

Deg:
1 påse torrjäst eller ett paket färsk jäst
1 liter vetemjöl, gärna special
1 tsk salt
1 msk honung
1/2 olivolja eller raps
3 1/2 dl vatten, rumsvarmt.

Blanda allt och sist blanda ner vattnet och arbeta degen.
Degen är lite kladdig och det ska den vara.

Jäs degen i formen med plast över i en timme.

Ta en plåt och lägg i bakplåtspapper, tryck ut degen 2 cm tjock, jäs i 30 minuter.

Tryck hål i degen med tummen, ringla kryddoljan över, fördela oliver över. Grädda 30 minuter, 200 grader.

Testa med soltorkade tomater, underbart gott. Även små delade körsbärstomater är gott.

Kramis Ann

Kommentarer


Kommentera inlägget här: