MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Äppelrutor!

Kategori: Allmänt

 
 
 
Men vad skönt att snön försvinner, så glad. Idag gillar jag regn så allt smälter bort, jag vet att många älskar snö. Det som är kul med snön är att titta på alla barn och hundar som leker.
 
Jag har testat en ny långpannekaka som blev riktigt saftig och god. Jag älskar långpannekakor som Ni märkt.
Jag bjöd mina jobbkompisar och alla tyckte om den, god smak och saftig. Dom är ärliga som tur är, annars kanske dom får det dom inte gillar flera gånger......
 
Receptet kommer från tidningen Hembakat, alltid pålitliga recept.
 
Man behöver en form som är ca 30x40 cm och ett bakpapper i, mindre form ger högre kakor.
 
Recept:
 
7 dl vetemjöl
4 tsk bakpulver
3 tsk vaniljsocker
2 st ägg
4 dl strösocker
3 dl mjölk
4 msk smält smör
 
Fyllning:
ca 5 äpplen
½ dl strösocker
2 msk mald kanel
 
Garnering:
Pärlsocker
 
Gör så här:
 
1. Sätt ugnen på 200 grader. Blanda mjöl, bakpulver och vaniljsocker.
 
2. Knäck äggen i en skål och rör i sockret. Blanda i mjölk och smör. Blanda i mjölblandningen.
 
3. Skala äpplena, skär äpplena i klyftor, inte för tunna. Ta en påse och blanda äppelklyftor kanale och socker.
 
4. Fyll formen med smeten, tryck i äppelklyftorna, strö på pärlsocker, gräddas ca 30-40 minuter.
 
 
 
 
 
 
 
Går bra att frysa in om det blir något över. Likagod dagen efter Du bakat kakan.
 
Ha en fin dag, kramis Ann
 
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: