MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Skaldjurslasagne!

Kategori: Allmänt

 
 
 
Jag älskar pasta i alla former och jag älskar skaldjur. så bra att göra en skaldjurslasagen. Jag tog ett recept från matplatsen som blev galet gott.
 
Det här är en riktig bra bjudrätt eller helgfest.
 
Jag ändrade lite i receptet, jag tog en hummer och lite mer räkor. Jag tog i lite gurkmeja för att få den fina färgen.
Jag tog ingen hummerfond utan buljong och ingen vitlök.
 
 
Bechamel:
 
2 msk mjöl
25 gram smör
2 dl mjölk
3 dl vispgrädde
1 dl vitt vin
1 dl creme fraiche tomat saffran
1 msk hummerfond
1 tsk chiliflakes
1 tsk Santa Maria fish & seafood krydda
1 tsk salt
1 tsk socker
 
 
 
400 gram frysta räkor med skal
2 frysta humrar
1 stor scharlottenlök
2 vitlöksklyftor
olja
1 påse babyspenat 60 gram
1 påse cheddar/mozzarellaost
Färska lasageplattor ca12 stycken
 
Skala räkor och hummer och skär i mindre bitar.
Smält smör, rör ner smör och tillsätt resten av ingredienserna i såsen.
Smaka av !
 
Hacka lök och vitlök, fräs i olja, tillsätt spenaten.
 
Varva nu sås, spenatröra, skaldjur, ost och lasagneplattor i en form, min storlek på formen var tre lasagneplattor per lager.
Jag gjorde tre lager och avslutade med lasagneplattor. Det blev då 12 lasagneplattor.
 
Börja med sås och avsluta med sås och ost.
 
Gräddas i 225 grader ca 30 minuter.
 
 
Så otroligt gott, så värt allt jobb.
 
Kramisar Ann
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

  • Lillemmish- mode - inspo säger:

    smarrigt! :D :D

    Svar: Urgod, testa, kramis Ann
    Ann

    2017-02-23 | 12:33:34
    Bloggadress: http://nouw.com/lillemmish

Kommentera inlägget här: