MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Laxbiffar!

Kategori: Allmänt

 
 
 
Måndag igen, tiden rinner iväg. Min helg har varit kanonbra, långa promenader och kultur. Vi var på museum, Sjöhistoriska på Djurgården. Det var verkligen kul och fina utställningar. Jättekul för barn med lekrum, Saltkråkan, affärer, båt mm. Även en verksad där det fanns pyssel. Gratis inträde, inte illa.
 
Jag gjorde så goda laxbiffar, recept ICA Maxi. Dom här kan man inte misslyckas med, så otroligt goda. Ändra inget i receptet utan gör som jag skiver då blir dom sååååå goda.
 
Det här behöver Du till två personer:
 
400 gram fin färsk lax, gärna ekologisk
100 gram fetaost, gärna ekologisk
1 liten rödlök
1 msk dill
1 äggula
 
Finhacka laxen och löken, blanda ihop, smula i fetaosten, rör i dill och äggula. Jag pepprade lite men inget salt.
 
Forma två biffar 5-6 cm  ca10-12 i diameter. Lägg i en form med bakplåtspapper.
In i ugnen 185 grader i 11 minuter.
 
Biffarna är lite halvråa i mitten och ska vara det, annars risk att det blir torrt och trist.
 
Jag serverade ett stomp på rotsaker, morötter och palsternacak och potatis. Koka i tärningar och mosa med en visp, krydda.
 
Jag tog god majonäs och kryddade med lite chili. Så enkelt att göra och så gott.
 
 
 
 
 
Bilderna blev lite små men Ni ser nog, annars ta fram förstoringsglaset, he he.
 
Ha en fin dag, kramar Ann
 
 

Kommentarer

  • Anonym säger:

    De är jättegoda! De finns alltid i mina ”recepttankar”👍🏼😋 kram ”tärnan” 😘

    2018-02-04 | 19:50:04

Kommentera inlägget här: