MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Rökt Lax!

Kategori: Allmänt

 
 
Jag tror att jag har gett Er recept på tidigare på rökt lax, nu kommer ett nytt uppdaterat.
 
Jag fick tips av en jobbkompis som brukar röka, ett proffs. För att få fisken lite fastare i köttet ska men lägga hela fileen i saltvatten minst tre timmar före rökning, en rimmning kan man kalla det.
 
Jag testade och det blev verkligen jättebra, precis lagom salt.
Jag tog 1 liter vatten och 1 dl vanligt salt och blandade noga. Innan rökningen torkade jag av fisken med hushållspapper och pepprade.
 
Jag lade fisken på gallret och rökte i precis 30 minuter. Fisken fick vila i 30 minuter innan vi åt, urgod även kall.
Det var det bästa receptet jag testat, allt var perfekt.
 
Gör en stor bit så bra mat att ha i veckan eller frys in. Tänk en god sallad med fina laxbitar i, mums.
 
En god sås som jag gillar:
 
1 dl creme fraiche
1 dl Hellmans majonäs
Fnhackade örter eller någon rom efter smak.
smaka av med salt och peppar.
 
 
 
 
ABU stora rök, köp ingen liten.
 
 
 
 
 
Kolla vilken fin, som i Saluhallen.
 
Ha en fin dag, kramis Ann
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: