MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Linsbiffar!

Kategori: Allmänt



Helg igen, vad fort veckorna går, betyder att man har kul.
Idag blev det en långpromenad, fram och tillbaka Sundbyberg. Mina ben var lite trötta trots allt 
jag går på jobbet. 

I kväll har jag bestämt mig för att se film, play och äta ostbågar. Jag ska ligga i soffan och bara mysa. Erik jobbar så jag kan se precis vad jag vill, vi har inte samma filmsmak ha ha.

Jag gjorde linsbiffar som var magiskt goda, Ni måste testa. Erik kan vara lite svår med denna typ av vegetarisk, men han bad mig göra dom igen, de Ni. Recept från Fredrik Rosell Instagram.

Recept 4 portioner.

Koka 2 dl röda linser och låt svalna
Riv 3 stora morötter 
1/2 dl ströbröd
4 msk vete
3 msk tomatpuré 
2 dm fint skuren purjolök
En knippe färsk basilika i strimlor
1/2 msk torkad oregano
Om Du vill lite lökpulver, jag tog inte det. Salt och god peppar.

Blanda allt i en skål, mixa hälften och häll i 2 msk olja och 2 msk citron blanda ihop igen.
Gör biffar i lagom storlek ( jag gjorde 8 st) och stek i het rapsolja.

Servera med yoghurt med lite citronsaft och lite finrivet skal i, låt stå o dra en stund.
Jag gjorde en god sallad också.


(null)


(null)

(null)

(null)


(null)


(null)


(null)


Klara, glömde ta bild med sås o sallad. Dom är lika goda dagen efter.
Förbered smeten dagen före o stek när Du kommer hem från jobbet.

Kramis o ha en fin helg, tänd ett ljus för alla, det ska jag.

Ann

Kommentarer


Kommentera inlägget här: