MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Indisk vegetarisk gryta!

Kategori: Allmänt

Nu tycker jag Ni ska laga denna gryta, galet god.
Receptet är från Coop, verklige topp tio.

Jättebilligt, nyttigt och snabblagat. Jag gjorde hela satsen så det blir mat till två dagar.
Grytan håller flera dagar i kylen.

Jag har verkligen börjat laga mest vegetarisk, hoppas lilla maken inte får proteinbrist.

Jag börjar få vårkänslor, så skönt att nästan all snö smält bort och alla isiga gator.
Nu vill jag läsa trädgårdstidningar, plantera, tvätta fönster, Ni hör ju.....

Recept för 4 personer.


500 gram blomkål
400 gram potatis
1 stor gul lök
1 msk olja
1 msk spiskummin
1/2 msk mald koriander, på burk
2 tsk gurkmeja
4 vitlöksklyftor, jag tog två
3 msk tomatpuré 
2 dl vatten
400 gram kokosmjölk = en burk
1 msk socker, kan uteslutas.
40 gram ingefära
400 gram kikärtor på burk
1 lime.  

Skär blomkålen i buketter. Skala o tärna lök och potatis. Fräs löken i olja i en gryta med alla kryddor.
Tillsätt vitlök och tomatpuré. Stek någon minut under omrörning.

Lägg i blomkål, potatis, vatten, kokosmjölk, salt och socker.
Riv ingefäran och krama ur saften grytan. 
Låt grytan puttra ca 15 minuter, potatisen skall vara klar.

Tillsätt kikärtor och limeskal av en hel lime och pressa saften ur en halv.
Spar den andra halvan till serveringen. Smaka av med extra salt eller andra kryddor.

Servera med ris. Jag tog bara sallad till oss.




(null)


(null)

(null)



Vårkramar Ann

Kommentarer


Kommentera inlägget här: