MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Mauds glass!

Kategori: Efterrätter

Min svärmor Maud var en hejare i köket massor av gott. Jag har ett recept på hennes vaniljglass som är det bästa jag provat. Alla slickar sina tallrikar och önskar att det finns mer.

Man kan förbereda glassen en vecka innan man skall äta den vilket jag tycker är kanon. Men glöm inte ta fram den minst en timme innan servering så den inte är som en isbit.

Vispa 4 äggulor och 1 dl socker hårt.
Vispa 3 ½ dl vispgrädde hårt.
Blanda äggvispet och grädden.
Koka ½ dl grädde med en delad vaniljstång och skrapa ur "vaniljkärnorna"
Blanda i vaniljgrädden.
Om man gillar kan man ha i lite cognac, efter smak. Ett annan alternativ är att lägga lite katrinplommon 
(bitar av 6-7 st) i cognac dagen före och ha i.
Frys i minst 6 timmar.

Jag brukar plasta formen innan jag häller i smeten så är det lättare att få ur glassen.



Gissa vad det här är? Spunnet socker från Stockholms glassfabrik, en burk full ca 50 kronor.
Jätte kul och god dekoration till glassen.

Lite glass är väl precis vad man behöver i kylan eller....

Lycka till kram Ann

Kommentarer


Kommentera inlägget här: