MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Salvia och sötpotatispaj!

Kategori: Vegetariskt

Tjoho, allt funkar igen och jag har ingen aning vad jag tryckt på. Det har varit otroligt frusterande att inte
kunna lägga in bilder, jag som är så duktig (eller).

Nu ska Ni få ett jättegott recept på en paj som passa till både fisk och kött. Den är lite annorlunda för den är gjord på keso och ingen pajdeg. Den är lika god kall eller varm och kan göras dagen före festen.

Receptet kommer från en norsk kokbok som jag har.

900 gram keso
2 dl parmesan
6 normalstora ägg
2 nävar ruccola, hackad
4 msk finhackad persilja
1 liten kruka salvia
salt pepppar
1 stor sötpotatis i tunna skivor
2 msk olivolja


Lägg keson, parmesan och ägg i en matberedare och kör tills det är väl blandat. Blanda i ruccolan, persiljan hälften av salvian salt och peppar. Häll blandningen i en smord springform, lägg på sötpotatisen och droppa olja på.
Grädda pajen i 160 grader i ca 1 timme, den skall bli fast i mitten.



Jag skivar min potatis med min fina mandolin.

Dekorera med resten av salviabladen, ganska snygg.



Min söta lilla syster tyckte den var jättegod.


Lycka till kram Ann

Kommentarer


Kommentera inlägget här: