MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Tartarsås!

Kategori: Kött

Jag bjöd "Josse" och Andrea på en supergod middag, entrecote med tartarsås på grillat levainbröd. Jag har aldrig gjort tartarsås men det var inte svårt.

Jag köpte entrecote i bit och gjorde den i ugnen med en termometer i med innertemperatur 55 grader, lite blodigt som jag gillar.

Tartarsås till ca 4 personer:
1 äpple, fintärnat
½ tsk gurkmeja
½ gul lök fintärnad
Stek allt i olja, rapsolja om Du har, låt blandningen svalna.

Tillsätt:
150 gram saltgurka, finhackad
60 gram syltök
en knippe hackad persilja
2 dl majonäs

Smaka av med salt och peppar. Jag gjorde egen majonäs men det finns majonäs att köpa utan tillsatser som är riktigt bra.

Grilla eller stek brödskivorna och lägg en klick tartarsås på och sedan biffen, njut.





Det gula är olja.



Visst ser det fint ut och det blev så gott. En bra sås till grillat i sommar, Ni måste prova.

Varm kram Ann

Kommentarer

  • josse säger:

    Åh, äntligen. Nu ska det kockas! Puss på dig

    2010-05-19 | 21:05:28
  • Ann säger:

    Kul! Välkommen hem hoppas Du haft det kul. Vi syns. Puss

    2010-05-20 | 06:33:10

Kommentera inlägget här: