MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Gravad Lax!

Kategori: Fisk


Jaha, så var laxen i kylen för gravning. Självklart glömde jag köpa dill i går men det får jag köpa
idag och lägga på i efterhand, helt ok.

Jag gravade två stora fileér, en traditionell och en med saffran som är så jätte god och julig.

Till mina laxsidor tog jag per sida (ca 1,4 kg per sida).

4 msk socker
4 msk salt
2 msk stött vitpeppar
2 kuvert med saffran till den ena laxsidan
massor av dillkvistar

Blanda allt och ös på, sedan massor av hel dill. Låt stå i kylen minst 2 dygn, klart.
Vänd på sidorna varje dag.

Till den traditionella har jag gravlaxsås men till saffranslaxen gör jag denna.

Honungsås
1 burk creme fraiche
1 dl majonäs
1 msk dijonsenap
2 msk honung
salt, peppar och nyjlippt dill

Ni måste våga testa.











Ser Ni färgen av saffrandet, det blir så fint. Receptet är från Monika Ahlberg
som är en favorit för mig.

Så enkelt och mycket godare än den färdigköpta. Min lax kostade 69 kr kg på ICA Maxi,
så otroligt billigt.

Lycka till kramar Ann

Kommentarer


Kommentera inlägget här: