MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Potatismuffins!

Kategori: Allmänt

 
 
I helgen när vi var på landet rökte vi lax på vår lilla rök. Så enkelt och det blir så jäkla bra. Det tar ca 20 minuter för en laxbit som sedan smakar ljuvligt.
 
Om vi bodde i hus skulle jag röka fisk och skaldjur ofta.
 
Till laxen gjorde jag potatismuffins som blev smaskiga och lite kul.
Det blir många muffins men man kan halvera receptet eller spara till dagen efter som vi. Dom går inte att fysa.
 
Receptet är från Arla.
 
 
Antal portioner

8 portioner

Ingredienser

  • 800 g mjölig potatis
  • 25 g Svenskt Smör från Arla
  • 150 g Kvibille® cheddar riven
  • 3 st ägg
  • 2 krm salt
  • 2 krm svartpeppar

Gör så här:

Skala och koka potatisen mjuk i saltat vatten. Sätt ugnen på 225°. Pressa potatisen genom purépress i en bunke. Tillsätt smör, 2/3 av osten, ägg, salt och peppar. Rör till en jämn smet och fördela i muffinsformar av papper. Toppa med resten av osten. Grädda i mitten av ugnen ca 15 min tills de har fått fin färg.

Jag testade mina silikonformar för första gången och dom var verkligen kanon, bara att dra loss utan att halva muffisen sitter kvar.

Jag tog Västerbottensost istället, en favorit.

 

 
 
 
 
 
 
 
Lite sås på majonäs och gräddfil, dillen låg kvar i kylskåpet......
 
Ha en skön helg och njut av solen eller regnet, kramar Ann
 
 
 
 
 
 

 

 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: