MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Turkisk köfte i form!

Kategori: Allmänt

 
 
 
Så har jag fått ett nytt recept av min turkiska jobbkompis Gullan. Det här måste ni testa blev så gott och en variant på köttfärsbiffar. Köfte är namnet på dessa biffar, jag gjorde som Gullan sa och galet gott blev det.
 
Vi hade lite tillbehör, hummus recept HÄR, tunna rödbetsskivor recept HÄR, tabbouli recept HÄR, granatäpple  en bit bröd och inlagd paprika.
 
Jag köpte en hel påse med gula paprikor på Hemköp för 10 kronor, dom började bli lite skrynkliga. Då delade jag dom och la på en plåt med skalet upp, in i ugnen i 175 grader ca 30 minuter, drog av skinnet och delade i mindre bitar. Ner i en skål och häll olja och vinäger på, klart. Serveras kalla.
 
Köfte, precis som vanliga köttbullar eller biffar men med lite chiliflakes så det blir hot.
 
nötfärs
ägg
ströbröd
vatten eller mjölk
salt peppar och gärna chilipeppar/flakes
 
Gör små biffar och varva i en form med skivad aubergine och zucchini. I botten har Du tomatsås och vatten som Du blandat till en sås.
 
In i ugnen i 180 grader ca 30-40 minuter.
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Vill man kan man ha klyftpotatis istället för tabbouli.
 
Ha en bra vårdag, kramar Ann
 
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: