MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Scones!

Kategori: Bröd

Julia Childs gryta blev fantastisk, vilka smaker. Om någon vill göra grytan så tog jag receptet från

www.ohmansmatovin.wordpress.com en matblogg. Mycket jobb men såååå gott.

Idag har jag bakat scones, dotterns önskemål. Jag tog ett gammalt recept som är så enkelt

och blir bra. Det kommer från Rutiga kokboken, Ica.

8 dl vetemjöl

½ tsk salt

4 tsk bakpulver

100 g smör /margarin

4 dl mjölk/fil

Blanda torrvarorna och blanda i rumstempererat fett häll på mjölk/fil och blanda till en deg.

Knåda inte för länge då kan sconsen bli sega. Dela i fyra bitar och platta ut. In i ugnen 225 grader i ca 15 

minuter. Klart! 







Lycka till, kram Ann.







 
 

Kommentarer

  • Frida säger:

    Vad sugen jag blev på scones! MUMS!

    2009-12-28 | 21:12:45
  • Madde säger:

    Mmm, det blev en hit. Jag fick mig ett litet smakprov av Andrea. Synd bara att Martins smör var 4 månader gammalt.

    2010-01-04 | 21:15:35
  • Ann säger:

    Vad kul Madde att Du gillade dom. Nästa gång ska jag se till att Martins smör är högst en vecka gammalt. Tack för hälsningen Kram Ann

    2010-01-06 | 16:08:25

Kommentera inlägget här: