MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Sockerkaka!

Kategori: Allmänt

 
 
Nu när det är vår på riktigt finns det inget godare än ett stort glas saft med isbitar och sockerkaka.
 
Jag har ju mitt favoritrecept som jag gett Er tidigare men om ni inte testade då, görett nytt försök.
 
Nu kommer jag ihåg vem som jag fått receptet av och det är för säkert 30 år sedan, min fd chefs
fru Monica Wibom. Jag har en del absolut super recept hon gett mig.
 
Tyvärr glömde jag ta ett kort när den var färdig men Ni får tändka Er en fin gyllenbrun kaka.
 
Recept:

3 ägg
3 dl socker (man kan ta 2½)
3½ dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
150 gram smör
1½ dl vatten

Vispa ägg socker fluffigt, tillsätt mjöl, bakpulver, vaniljsocker, smält smör långsamt och tillsätt vattnet (kallt), blanda i och fyll en smörad och bröad sockerkaksform.

175 grader i ca 30 minuter, öppna inte ugnen förrän efter 30 minuter om Du måste titta.
 
 
 
 
 
Min gamla 70-tals visp som är den bästa jag någonsin haft. Vill ha en hemma också så nu kollar jag loppisar.
 
 
 
Sista bilden innan kakan blev klar och jag blev galen och åt upp den....ha ha.
 
Kramar, snart är det Valborg, Ann

Kommentarer


Kommentera inlägget här: