MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Vintergryta!

Kategori: Kött

Oj, vad det är kallt och mycket snö. I stan var det även isgata, jag stapplade fram som en gammal tant.

Flera personer rasade framför mig utan att skada sig, tack och lov.

Det här vädret är som gjort för en god gryta gjord på en bit högrev, så det blir kvällens middag.

Jag har fuskat och gjorde den redan i går eftersom den bör koka i minst 2 timmar. Det klarar inte min

hungriga familj, då börjar dom tugga på mig.

Jag skar högreven ca 6 hg i små bitar och brynte tilsammans med 3 st gula lökar som jag skurit i lagom bitar,

Sedan tillsatte jag vatten ca 1 liter, en burk krossade tomater, 3 stora morötter, 2 potatisar och en bit rotselleri.

Jag kryddade med 2 buljongtärningar och paprikapulver. Man kan krydda med andra goda kryddor och även

vitlök. Sedan kokade jag grytan på låg värme i 2 timmar.

Köttet blev så mört och gott, och det kommer att räcka till matlådor också.



En varm kram från mig till alla! 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: