MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Sylt!

Kategori: Allmänt

Att göra sylt är världens enklaste. Man kan inte köpa sylt med massor av konstiga siffror, bokstäver och inga bär som innehåll. Man vill väl inte äta gift eller ge sina barn.

Socker är väl också ett gift men vad vore ett liv utan plättar eller pannkakor för ett barn (läs Ann).
Jag plockar alla mina bär och har i frysen för att göra sylt. Det finns även bär att köpa i påsar som
är billiga.

Jag använder mig av syltsocker som fungerar perfekt, den lättsockrade sylten är den jag gör.
Det står på paketet precis hur man gör. Jag brukar rengöra mina burkar och låta dom stå i ugnen i 100 grader
i 10 minuter för att få bort alla bakterier som kan bilda svamp.

Man kan även göra marmelad, aprikosmarmelad har jag gjort. Lägg torkade aprikoser i blöt i 8 timmar, hacka, tillsätt vatten koka och tillsätt syltsocker, mums.

Man kan göra sylt/marmelad på det mesta, låt fantasin bestämma.

Jag försöker ha lite miljötänk så jag sparar alla glasburkar som är snygga för att sedan ha sylt i. 

Sylt är en kul och uppskattad present.





Blåbärssylt.



Hallonsylt gjord på vildhallon från Julitta.

Kram Ann
 

Kommentarer

  • Carin säger:

    Ann! Det är nästan så du till och med får mig att koka sylt här nere i lundastad, mäkta imponerande! :)

    2010-02-03 | 19:40:24

Kommentera inlägget här: