MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Piroger!

Kategori: Bröd


Fyll frysarna med goda piroger, det tänkte jag göra men mina pirogerna tog tåget till Uppsala.
Visst blir man lycklig när familjen himlar med ögonen och vill äta upp det man gjort.

Jag var uppe klockan sju i söndagsmorse för då var jag superpigg och vad gör man när alla sover. Jo, jag bakade köttfärspiroger som blev jättegoda.

Visst är det lite meckit med alla skålar att diska (jag har diskmaskin som tur är) och ingredienser men det är värt det. Vem vill äta Gorbys piroger när man läser innehållsdeklarationen!!!!!

Man gör degen i två steg.

Steg 1.

50 gram jäst
2 dl vatten, ljummet
4 dl vetemjöl
½ tsk salt
Blanda jäst och vatten, rör ner salt och blanda i mjölet. Jäs till dubbel storlek ca 30 minuter.

Under tiden det jäser gör köttfärsröran, så den hinner att svalna.

5 hg blandfärs eller köttfärs
2 gula hackade lökar
½ tub tomatpuré
salt peppar
oregano
Man kan ha i svamp, purjolök, paprika och krydda med lite fantasi, det kan aldrig bli fel bara annorluna.

Nu gör Du steg 2.

150 gram smör eller margarin mjukt
4 st ägg
ca 7-8 dl vetemjöl

Vispa upp äggen och rör smöret mjukt, tillsätt det i deg 1 och blanda i mjölet.

Dela degen i 16 bitar och kavla ut rundlar som Du fyller med köttfärsröran. Pensla kanten med ett ägg
det klistrar ihop pirogen. Tryck till med en gaffel och ha skarven upp så fyllningen inte rinner ut. Se mina bilder.

Lägg på ett bakplåtspapper, pensla med ägg och grädda i 225 grader ca 20 minuter.

Deg 1 som jäst klart.

Smöret som jag rört och de uppvispade äggen. Nu blandar jag i detta och vetemjöl.



Rundeln är ca 10-12 cm. Det som blänker är ägget jag penslat på som skall klistra.



Vänd skarven upp och tryck till lite.




Massor av både bilder och piroger. Lycka till.

Kram Ann

Kommentarer


Kommentera inlägget här: