MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Köttfärspaj!

Kategori: Allmänt


I söndags gjorde jag en jättegod köttfärspaj som jag tycker Ni skall testa. Som jag sagt tidigare
så har jag börjat göra mina pajer i min springform och inte i pajform.

Springformen gör att man får pajen mycket högre och ser mycket godare ut tycker både jag
och familjen. Självklart får man göra mer deg och fyllning.

Jag gjorde en vanlig pajdeg som jag klädde formen med, förgräddade i fem minuter.

Stekte köttfärs och tillsatte krossade tomater som jag låtit rinna av.

Kryddade med salt, peppar, chili och oregano. Sedan fick köttfärsen svalna en stund.

Så tillsatte jag 3 dl creme frsiche, ett ägg och 1 dl riven västerbottensost.

Skjuts in i ugnen 200 grader i 25 minuter.





Ägget gör att pajenfyllningen håller ihop men blir krämig.




Hög och snygg!




Ha lite fantasi och tillsätt tex lök, paprika, rivna morötter, purjolök, fetaost, mozzarella
eller något annat.

Lycka till! Kramar Ann

Kommentarer


Kommentera inlägget här: