MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Kultur!

Kategori: Kött

 
 
Helgen har vi tillbringar här i Stockholm och Uppsala med lite kultur och massor av god mat.
 
I lördags var vi på Fotografiska och tiitade på utställningen Christer Strömholm. Den var riktigt bra
och intressanta bilder. Det fanns många jag kunde tänkt mig att ha här hemma.
 
Vi åt inte på Fotografiska fast det är nog Stockholms finaste utsikt och dyraste smörgåsar.
Vi promenerade in mot stan och åt istället.
 
På vägen fanns det en u-båt man fick gå ombord på så det gjorde vi. Vilken miljö dessa killar
lever i ombord och vad spakar och knappar. Jag tyckte nog det var lika kul som alla barn, men så
är jag ju lite barnslig av mig.
 
 
Vilket regn, som gjort för att var inne.
 
 
 
Caféutsikt, inte illa.
 
 
U-båt HMS Södermanland, man fick klättra ner på en brant stege.
 
 
Klättra upp på nästa branta stege och här kommer maken. Själv tog jag hjälp av den snygga killen i 25-års åldern, gäller att passa på ha ha.
 
 
Sedan gick vi till Hötorgshallen och köpte Italiensk mat.
 
 
Stora Italienska underbara oliver, väldigt liten beska i.
 
 
Tunt skivar bresaola med ruccola, parmesan och olivolja, supergod förrätt.
 
Gräddig pasta med italienskt bacon pancetta. Den här rätten har jag visat tidigare.
 
Stek pancettan lite, i med grädden och krydda. Koka pastan nästan klar och häll av vattnet.
Blanda i pastan i såsen och koka en stund under omrörning tills det tjocknat ca 6 minuter.
 
 
Pancetta är mycket magrare äen svenskt bacon och godare.
 
 
 
 
Min favoritpasta.
 
 
Serveras med skivad parmesan och en god sallad och dressing. Erik gjorde dressing på citron olja och
honung, mums.
 
En härlig lördag som Ni ser, ha en bra dag kramar Ann

Kommentarer


Kommentera inlägget här: