MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Italiensk kyckling!

Kategori: Allmänt

 
 
Här kommer ett recept som jag kanske har gett Er tidigare om inte, TESTA!
 
Receptet fick jag av en arbetskompis och är favorit hos oss. Man kan äta rätten varm eller
ha som utflyktsmat kall. Massor av goda smaker och alla bara hummar och låter när dom äter, he he.
 
Jag hade allt hemma utom ruccola så det blev lite mer plats i frysen, såååå bra.
 
Detta behövs för 4 personer:
 
5oo gram kycklinglårfilé
1 dl svarta oliver
1 dl soltorkade marinerade tomater, i bitar
 
Marinad:
4 msk balsamvinäger
2 msk honung
2 msk olivolja
(1 vitlöksklyfta)
 
Garnering:
2 dl ruccola
1 dl grovriven parmesanost
 
Tillbehör:
pasta, typ snäckor eller penne
 
Salt och peppar efter Er smak.
 
 
Gör så här:
 
Sätt ugen på 175 grader
 
Bryn kycklingen, salta och peppra. Lägg i en ungsäker form.
Stek i mitten av ugnen i ca 15 minuter, häll på oliver och tomater och låt stå 10 minuter till i ugnen.
 
Vispa ihop marinaden.
 
Ta ut kycklingen och häll över marinaden, parmesanosten och ruccolan.
Servera med pastan.
 
Jag blandade min kyckling med pastan vilket vi gillar. Jag gjorde lite extra marinad för den är så jäkla god.
 
 
 
 
Lite extra parmesan vid serveringen.
 
Jättebra mat att göra mycket av eller på en buffé.
 
Va, nu snöar det i Solna, kramar Ann

Kommentarer


Kommentera inlägget här: