MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Smörgåstårta!

Kategori: Vegetariskt

 
 
Vilken helg detta varit, massor av lediga dagar och massor av händelser. Det har även blivit en del mat, såklart.
 
Min smörgåstårta gjorde succé, av fem möjliga poäng fick jag sex ha ha.
Jag har gjort den flera gånger tidigare men aldrig så här stor, ibland är det skönt att vräka på.
 
 
Tips om hur mycket som gick åt till min tårta.
 
Jag gjorde fyra langångstårtor och satte ihop till en stor. Jag köpte bara tre förpackningar bröd för det är många brödskivor i dom. Det gick åt två leverpastejförpackningar, en stor burk majonäs, en förpackning rökt skinka, en burk mjukost, 2 burkar röd kaviar och en jättestor burk handskalade räkor eller två små (glasburk från Kosterfiskaren).
Jag garnerade med en stor förpckning rökt lax och räkor från den stora burken.
 
Detta är innehållet:
 
Lager 1: Bredbar leverpastej som blandas med lite mjölk till en mjuk konsistens.
 
Lager 2: Hackad rökt skinka och hackad ättikgurka.
 
Lager 3: Hackade räkor och majonäs som blandas,
 
Lager 4: Mjukost och röd kaviar blandas.
 
Gör tårtan dagen före Du ska servera den så den får gotta till sig. Slå in varje landgång i folie eller plast och förvara i kylen.
 
Dag två: lägg upp bröden tätt intill varandra och bred på ett lager med gräddfil och majonäs som Du blandar, smaka av hur Du vill ha smeten. Jag tog 4 dl gräddfil och 1½ dl majonäs.
 
 
Lager 1:
 
 
Lager 2.
 
 
Lager 3.
 
 
Lager 4.
 
 
 
Förpackade.
 
 
Färdig. Man kan ha ostrullar, skinkrullar, sallad bara ha fantasi och leka kallskänka.
 
Den här räcker till 10-12 personer.
 
Lycka till, kramar Ann
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: