MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Morotstortillas!

Kategori: Allmänt

 
 
 
Jag testade Gokvälls morotstortillas som jag verkligen rekommenderar. Det är så gott att baka egna och det är inte jobbigt, värt varenda minut. Dessa kryddade man med lite morötter och riven ingefära, vilken succé.
 
Man kan krydda med det man gillar och som passar till det man fyller brödet med. Vi gjorde pulled beef och massor med grönt frukt och lite gräddfil på. Bra mat att ha i flera dagar och även frysa in.
 
Jag hoppas Ni har haft en lika fin helg som vi, sol och värme. Vi har inte varit på landet för vi var på teater i fredags, Flashdance som var fantastisk, vilka artister. Jag har aldrig sett så bra dans som Hanna Lindblad framförde. Ni måste se den, jag skull kunna gå igen.
 
 
6 stycken tortillas:
  • ca 4 dl vetemjöl +till utbakning
  • 1 krm salt
  • 0,5 tsk bakpulver
  • 3 msk olja
  • 1 st morot, finriven (80 g)
  • 1 msk färsk ingefära, finriven
  • 1 dl yoghurt

Så lagar du

Blanda de torra ingredienserna, starta med 3,5 dl mjöl. Tillsätt olja, morot, ingefära och yoghurt, arbeta ihop till en deg. Tillsätt mer mjöl om det behövs och knåda ihop degen, den ska vara elastisk men inte fastna på bänken. Fastnar den tillsätter du mer mjöl. Rulla ut och dela i 6 lika stora delar. Forma bollar och kavla ut till 15-20 cm stora rundlar, använd mjöl så det inte fastnar. Borsta av mjölet och grädda i torr, varm stekpanna tills de fått färg på bägge sidor. Linda in i kökshandduk så de håller sig varma. Förvara i plastpås

 
 
 
 
 
 
 
 
Ha en bra dag, kramar Ann
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: