MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Leilas marockanska kyckling.

Kategori: Allmänt

Jag testade ett recept från Leila men gjorde lite på mitt sätt, bytte ut filéer mot kycklingbenfilee som ör mycket saftigare.

Jag tog inte koriander och tog chiliflakes istället för färsk chili.
Det blev verkligen toppgott.

Det hör kommer jag laga igen. Jag hade matvete och lite frön till. Man kan ha ris eller det man gillar. Jag hade även hummus som passar till allt.

1 kg filéer
1 medelstor zucchini, skivad
500 gram små tomater
Färsk oregano
Olivolja

Chermoulata.
2 msk milt paprikapulver
2 msk spiskummin
1 msk flingsalt
1/2 gram saffran
1 krm muskot
Lite svartpeppar
4 klyftor finrivna vitlöksklyftor, jag tog 1st.
1/2 färsk chili
1 kruka koriander hackad
1 kruka persilja hackad
2 msk vinäger
1 citron, riv skalet från den

Blanda alla kryddor och lägg i kycklingen och låt stå några timmar eller gärna ett dygn.

Lägg zucchinin i en form, lägg kycklingen på, lägg tomaterna på sidorna och oreganonkvistar på.

In i ugnen 200 grader i ca 30 minuter.

Mycket kryddor men oftast har man dessa hemma.
Så värt att laga, massor av mat, räcker till många eller flera dagar.

Älskar Leilas matrecept, så skönt att hon inte bara bakar.

Kramis Ann

Kommentarer


Kommentera inlägget här: