MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Ribollita!

Kategori: Allmänt

Kära nån vilken kyla, jag fryser. Nu får man anpassa maten efter vädret, en varm soppa är ju toppen.  
Jag gjorde en Italiensk brödsoppa som var ljuvlig. Receptet kommer från Femina.

Bara känslan av Italien, parmesan, kryddor mm gör att man mår bra.
Bara jag tänker Italien så pirrar det i min kropp. Måste dit snart, Rom.

Brödet i soppan ska helst vara några dagar gammalt, köp gårdagens på ett kondis. Naturligtvis ett vitt råg eller vetebröd.
Det är timjan o Rosmarin i receptet, jag tog torkad som jag hade hemma.


Recept fyra personer.

5 vitlöksklyftor, jag tog 1, smaksak. Finskiva dom
1 dl strimlad purjo
1 dl olivolja
200 gram cannellinibönor, finns på burk, jag tog hela burken, skölj först bönorna.
2 stjälkar blekselleri, skivade
1 1/2 dl tärnad zucchini
1 1/2 dl tärnad fänkål
1 dl tärnad morot
2 dl skuren svartkål, ej stammen
1-1 1/2 liter buljong, valfri
1 1/2 dl passerade tomater
4 timjankvistar
1 rosmarinkvist
1 lagerblad
Salt och peppar efter smak

3 skivor torkat dygnsgammalt bröd, i bitar 2x2 cm

Fräs vitlök och purjo i oljan, tillsätt övriga grönsaker, ej bönorna. Fräs i ca 5 minuter.
Tillsätt bönor, passerade tomater, kryddor och buljongen.
Koka i ca 20 minuter.
Tillsätt brödet o koka upp, servera med riven parmesan o lite ringlad olivolja.

Jag la brödet i soppskålen och sedan på med soppan.
Vi var bara två som åt, så det blir godare nästa dag med nytt bröd i.





(null)

(null)

(null)





(null)

(null)

(null)

(null)





(null)


Den blev underbar och Ni kommer inte ångra Er.

Varma kramar Ann






Kommentarer


Kommentera inlägget här: