MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Sommargratäng!

Kategori: Allmänt


Jädrar vad det pirrar i min kropp, jag har semester nu!!!!
Känslan att ha fyra veckor framför sig är en rikedom. Jag har tusen projekt, kommer nog bara
Göra ett par. 

Maten är det jag kommer fixa mest med. Underbar sommarmat, jag kommer dela med mig.

Ni måste testa ett gammalt recept på kassler med sommargrönsaker. Gillar man inte kassler byt ut
mot rökt skinka eller någon god korv.

Recept för 2-3 personer.

500 gram kassler
500 gram frysta sommargrönsaker 
2 dl riven god ost

Vit sås:

25 gram smör
1 msk mjöl
3 dl grädde
1 msk Philadelphia 
Salt o peppar

Koka grönsakerna al dente, häll av vattnet.
Gör såsen, smält smör, vispa i mjöl och på med grädde och Philadelphia
Smaka av med salt o peppar

Lägg grönsakerna i en form, på med tunna skivor kassler, utan kanter
På med osten och såsen.
In i ugnen 225 grader ca 20 minuter, klart.

Du kan servera nykokt potatis till, då räcker gratängen till fyra personer.





(null)


(null)



(null)


(null)





(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)


Glad sommar o kramis Ann

Kommentarer


Kommentera inlägget här: