MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Pizzagratäng!

Kategori: Allmänt

Livet i stan är ju härligt. Jag älskar verkligen Sverige på sommaren, vackert och lagom varmt.

Det jag saknar just nu är att plocka blåbär på min tomt och att äta dom.
Jag längtar ut i skogen och leta svamp, kantareller och Karl-Johan.

Jag lagade en god rätt som smakar som pizza, lättlagad och det blir mycket.
Vi har alltid matlåda med till jobbet så den hör rätten passar väldigt bra.
Jag tror att det är en LCHF rätt, inga kolhydrater.

Receptet finns i många varianter, jag gör min som Victoria Riis, matbloggare.
Självklart kan Du göra halva satsen, den här är till fyra personer.

Pizzasåsen är Santa Marias, se bilden nedan.

Recept:

7 ägg
5 dl grädde
200 gram kokt skinka, strimlad
200 gram Gouda ost riven 
1/2 ask körsbärstomater, halverade
Ca 3 msk pizzasås
Salt peppar, smaka av o tänk på att ost o skinka är salt.
Oregano

Vispa ägg o grädde
Blanda i ost o skinka
Hälla en smord form och ringla på pizzasås.
Lägg på tomaterna och strö över oregano

In i ugnen 200 grader ca 30 minuter. Gratängen ska vara lite krämig, grädda den inte torr.





(null)

(null)

(null)


(null)


(null)


(null)


Ni måste testa, blev så uppskattad. Jag gjorde pizzasallad till, mums.

Kramar Ann

Kommentarer


Kommentera inlägget här: