MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Frallor!

Kategori: Bröd

Nu går tiden så fort, snart jul. Jag tar det lugnt ingen stress för mig, 
Man kan faktiskt köpa mycket färdigt, vem känner ordet är hemlagat?
Julbordet har så många rätter så man blir mätt att bara se det.

Vi har några få rätter, några favoriter.
Jag tycker bäst om sillen och gubbröra.

Jag bakade så enkla och snabba frallor, recept från Ninnis.
Ni måste testa, det tog 45 minuter så var dom klara, slå det.
Jag gjorde mina lite större, det ska bli ca 20 stycken, jag gjorde 12.

Recept:

50 gram jäst 
5 dl vatten
50 gram smält smör
1 msk honung eller sirap
1 tsk salt
2 tsk bakpulver
Ca 11 dl vetemjöl
Ev vallmofrön, jag tog inte det.

Smula jästen i en bunke.
Smält smöret och häll på vattnet ska bli 37 grader.
Häll vätskan över jästen, blanda i salt, honung, mjöl och bakpulver.
Arbeta degen några minuter.
Gör frallor, lägg på en plåt, på med vallmofrön.
Jäsning 15 minuter.
In i ugnen 250 grader i ca 10-15 minuter.

Klara!

(null)


Dom blev så fluffiga och goda. Ät o frys in.

Kramar Ann

Kommentarer


Kommentera inlägget här: