MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Röror!

Kategori: Allmänt

 
 
Jag har som Ni vet gjort några röror med kex till Eriks fest, jag gjorde även maränger.
Jag vet att några vill ha recepten så här kommer dom. Marängerna kommer senare i veckan.
 
Kul när man får dela med sig recept då vet man att det blev gott, belöningen.
Jag är ledig i dag och ska bara vara lyxhustru, maken ska få bjuda mig på frukost, lunch, kanske något fin promenad i en park....han vet inget ännu.
 
Män behöver överraskningar och här få min kära man en, ha ha!
 
 
Här kommer recept på rörorna.
 
Hummos:
 
1 vitlöksklyfta
1 burk kikärter (à 400 g)
1/2 chilifrukt
1 tsk spiskummin
1 msk pressad citronjuice
4 msk olivolja
1 msk tahini (sesampaste)
salt och peppar
 
Mixa allt i en matberedare, smaka av med kryddorna. Håller flera dagar i kylen.
 
Oströra:
 
En bit chevre utan kanter, finns på ICA två rullar i en förpackning.
Mixa med soltorkade tomater i olja, smaka av.
 
Jättegott att klicka på kex eller en bit lax och in i ugnen.
 
Macka Lisa röra:
 
4 hårdkokta hackade ägg
1 burk röd stenbitsrom
1 liten hackad rödlök
½ dl hackad dill
3-4 msk majonäs
 
Blanda allt, och smaka av med salt och peppar. Även denna kan man göra dagen före och den står sig flera dagar.
 
 
 
 
 
 
 
Jag älskar denna röra, skulle kunna äta den varje dag. Så bra förrätt när man är många. Jag bakade Ernst kex till, receptet finns HÄR.
 
 
 
Liten portion hummos för två, mums.
 
Ha en bra fredag, kramar Ann
 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: