MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Fylld lövbiff!

Kategori: Kött

En söndagmiddag kan man alltid lägga ner lite mer tid på tycker jag. Gör man lite extra mycket räcker det till måndagmiddag och hur skönt är inte det. Jag försöker planera vad vi äter för att underlätta arbetet i veckan.
Köttfärsfylld lövbiff är en rätt som min mamma gjorde när jag var liten, den var en av mina favoriter då. Det var så länge sedan så hon har glömt receptet, men inte jag.
Är det något min hjärna lagrar utan problem så är det mat, undrar varför. Jag har nog gener från min farmor som var kock och arbetade bla på östermalmskällare, då en känd krog.

Här är receptet:

Lövbiff ca 2-3 per person (jag äter 2 stycken) 
500 gram köttfärs
1 burk champinjoncreme (finns bland svampkonserver)
3-5 dl grädde

Stek köttfärsen och blanda i champinjoncremen, salt o peppar efter smak.
lägg ut lövbiffarna på en skärbräda och lägg en klick färs på alla, ta mycket det är gott.
Rulla ihop, sätt i en tandpetare så håller dom ihop bättre.

Stek rullarna och när dom har stekyta häll på grädden och låt det puttra lite lugnt i ca 20 minuter.

Klart att servera med pressad potatis, pasta eller ris.

Det går bra att frysa.







Så här såg mina ut.

Lycka till och kram Ann

Kommentarer


Kommentera inlägget här: