MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Fyllda äpplen!

Kategori: Efterrätter

Jag gillar verkligen äpplen och helst tillagade på något sätt. Man behöver inte göra söta efterrätter utan kan göra matäpplen. Som alla vet är jag en gottegris så det var lite svårt att inte göra efterrätt.

Det här receptet har legat i min pärm länge men nu har jag testat och det blev riktigt gott och lite
annorlunda. Bra och nyttig mat för kroppen, inte mycket man blir tjock av, tur för mig nu kan jag ta en bulle.
Jag gör nästan alltid extra mat så det blir matlådor eller en extra middag, man spar både tid och pengar.

Självklart kan man krydda lite som man vill efter vad skafferiet erbjuder, köttfärs är ju tacksamt. Fantasi!

4 personer

400 gram köttfärs
½ dl ströbröd
1 dl grädde eller mjölk
1 ägg
50 gram parmesaost
1 msk soja
1 msk spiskummin
salt och peppar

Blanda allt som vanligt.

5-6 stora äpplen som man skär av ett lock och gröper ur. Sedan fyller man äpplena med färsen och in i ugnen i 20-30 minuter 175 grader. Färdigt.



Jag gröpet ur med en grapekniv, en sked kan också funka.





Jag tog lite parmesan på färsen också.

 





Middagen severad. Ser ni att jag glömt ett ICA klistermärke på ett äpple, snyggt, undrar vem som åt upp det?

Kramar Ann 



Kommentarer


Kommentera inlägget här: