MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Smörgåstårta!

Kategori: Bröd

När vi kom hem från musikalen vid 21.00 var vi lite hungriga så då hade jag förberett denna smörgåstårta.

Det här receptet vet jag inte var det kommer ifrån men jag har haft det väldigt länge, ev. från min förra chef.

Smörgåstårta är väl riktigt 70-tals festmat. Vi hade det jämt vid födelsedagar, då köpte man färdig så husmor fick vila. Inte tänker jag vila jag fixar en själv, billigt och lätt. Man måste göra den dagen före vilket jag älskar.

Den här räcker till tre personer (stora bitar).

5 landgångsbröd som man skär kanterna av. (Brödet finns i frysen i affären) 

Fyllningar:

1. Bredbar leverpastej som mosas med lite mjölk (ca 2 msk), en halv burk pastej tog jag.

2. Hackad rökt/kokt skinka med hackad ättiksgurka.

3. Hackade räkor och majonäs.

4. Mjukost och en burk röd kaviar, stenbitsrom.

Mängden av allt är ca 1-2 dl så det täcker brödet och är lite höjd.

Garneringen är gräddfil och majonäs som man blandar, smaka av tills Du tycker det är gott. Bred det över hela tårtan och garnera. Nu kommer massor av bilder som visar hur man gör.


Fyllning 1.

Fyllning 2.

Fyllning 3

 

Fyllning 4.




Färdig skall nu packas in i folie.


In i kylen och låt stå i ett dygn, lägg något tungt (en mjölk) så tårtan pressas ihop.



Färdig. Självklart kan man garnera precis hur man vill ägg, lax, räkor, sallad, dill ha lite fantasi .
Den var så jättegod och dryck det blev bubbel.

Kramar Ann

Kommentarer


Kommentera inlägget här: