MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Kraschade potatisar!

Kategori: Vegetariskt

Potatis kan man tillaga på hur många sätt som helst, det blir oftast väldigt gott. Som Ni märker håller jag inte någon kolhydratdiet just nu, eller har jag någonsin gjort det?
Jag provade ett recept som fanns i en gratistidning på landet, kraschade potatisar (Crash Hot Potatoes). Det blev väldigt gott och lätt att laga, måste provas. Snart är det helg passa på.

3-4 personer

12 små kokta potatisar med skal
1 dl olivolja
1 msk finhackad rosmarin (kan uteslutas)
salt och peppar

Häll olivolja på en plåt, rulla potatisen i oljan.
Tryck till potatisen med handflatan (platta till den)
Pensla ytan med olja salta och peppra
Baka potatisen i ugnen i 200 grader i 20 minuter, strö över rosmarin, fortsätt att baka i 10 minuter till.
Potatisen skall bli gyllenbrun och lite knaprig.

KLART!




Här trycker jag ut dom kokta potatisarna med handflatan.



Färdiga med rosmarin på.


 Jag gjorde en sås till som var ljuvlig.
3 dl vispgrädde 1½ buljontärning och rosmarin som fick koka ihop en stund.


Grillad kyckling, kraschade potatisar med rosmarinsås. Vill man kan man byta rosmarin mot annan örtkrydda.

Lycka till en riktig bjudrätt.

Kram Ann

Kommentarer

  • Senida säger:

    Mmmm, ser gott ut...Varute o plockade svamp häromdan...Skulle göra lite svampsås till!!

    2010-09-30 | 19:03:55

Kommentera inlägget här: