MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Italienska köttbullar!

Kategori: Kött

Nej, nej, nej det är en sommarmånad, fast det regnar o stormar.
Ovädret Hans var inte snällt , undrarom det är  min pappa som spökar, he he.

Jag blev så sugen på lite Italien o varm mat, vad kan vara bättre än pasta.
Jag gjorde egen tomatsås och köttbullar som kokar färdigt i den.

Det blev så gott, riktig bjudmat som kan förberedas och inte dyrt.
Du kan göra tomatsåsen dagen innan o även blanda allt till färsen. 


Det här är till personer, kan frysas in.

Tomatsås:
2 burkar finkrossade tomater med basilika, jag tog ICAs egna i tetra
3 msk tomatpuré
Riven vitlök, efter smak,jag tog en klyfta
Lite chiliflakes, kan uteslutas 
1 msk balsamvinäger eller någon annan
1 tsk strösocker
Salt o peppar

Stek vitlöken i olja några minuter, i med tomatpurén o stek i några minuter
Sedan i med burktomater, alla kryddor, låt koka i ca 10 minuter.


Köttbullar:
500 gram blandfärs
1 dl mjölk
1 ägg
1/2 dl ströbröd
1 liten gul lök, finhackad
Salt o peppar


Blanda mjölk ägg o ströbröd, låt stå.
Stek löken i olja under tiden.
Blanda ihop allt
Gör stora köttbullar, stek dom i olja så dom får en yta.


Lägg i köttbullarna i tomatsåsen och låt det puttra tills bullarna är klara.
Koka pasta Du gillar till, severa med parmesan.


(null)


(null)

(null)

(null)


(null)


(null)


Det var riktigt gott, kunde slickat tallriken, kramar Ann

Kommentarer


Kommentera inlägget här: