MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Chokladsnittar!

Kategori: Bakverk


Jag har inte latat mig om Ni undrar, det har varit stort kakbak hos mig.

Chokladsnittar och syltkyssar i mängder för att bjuda på. Syltkyssarna har Ni fått recept på men här
kommer chokladsnittar, även dom från Rosendals Trädgårdscafé.

Ca 45 stycken

200 gram smör
2 ½ dl strösocker
5 msk kakao
1 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
5 dl vetemjöl
1 ägg

Blanda smör och socker och tillsätt resten av ingredienserna. Knåda till en deg och gör 4-5 längder.
Lägg på en plåt som är smord eller med bakplåtspapper.

Grädda i ca 180 grader i ca 20-30 minuter.

Skär längderna på snedden med en vass kniv direkt när Du tagit ut plåten från ugnen.

Vill man kan man pensla med ägg och ha pärlsocker på.

Jag gräddar mina i 20 minuter och har dom utan ägg och pärlsocker. Jag gillar när dom
inte är stenhårda.








Visst blir dom snygga!




Kakorna är enkla att göra och väldigt goda om man gillar choklad. Jag skall bjuda
ett chokladmonster på jobbet som heter Gullan. Hoppas hon godkänner dom.

Kramar Ann



Kommentarer

  • Gullan säger:

    Dom blev såååå goda, tack snälla Ann för att jag fick äta upp allt haha!!

    2011-08-17 | 14:40:15
  • Ann säger:

    Tack själv lilla Gullan för att Du uppskattar mina kakor. Puss

    2011-08-18 | 18:38:15

Kommentera inlägget här: