MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Ernst bröd!

Kategori: Bröd


Ernst min favorit gjorde ett bröd som jag testade, det måste även Ni testa. Erik himlade med ögonen
och även jag.

Hembakat bröd är så otroligt gott och känns så hemtrevlig.

Ska man ha bjudmiddag o ha ett gott bröd som tillbehör så blir oftast gästerna jätte lyckliga.

Jag gjorde en pasta till som jag hittade på själv, den finns säkert redan i någon kokbok.

Ett stort bröd som räcker till ca 6 personer.

25 gram jäst
3 dl ljummet vatten
2 tsk salt
1 tsk honung
vetemjöl special

en mozzarella
parmesanbit
färsk rosmarin
svarta oliver


Blanda jäst, vatten , salt, honung och till sist mjölet ca 5-7 dl.

Gör en stor degkaka, en oval gjorde jag, ca 2 cm tjock, lägg den på en smord plåt.

Lägg på skivad mozzarella, svarta urkärnade oliver hela eller grovt hackade, rosmarinkvistar och parmesan som Du hyvlat i bitar.

Jäs kakan i 30 minuter.

In i ugnen 225 grader ca 20-30 minuter.

Självklart ha fantasi och byt ut om Du kanske har god färsk timjan, västerbottensost mm

Jag kommer göra detta bröd igen men prova lite nya kryddor.





Det doftade ljuvligt av rosmarinen och visst är den fin.

I morgon skall Ni få pastareceptet.

Idag är det riktigt varmt här i Stockholm vilken tur att jag skall till Ica och sedan stå och
stryka tvätt i mängder.

Jag har tur igen för mina söta föräldrar kommer o fikar så jag måste ta en paus. Tyvärr får jag inget
fikabröd, 1 kg+ efter semestern, men det var det värt.
Jag är en turgumma!

Kramar Ann

Kommentarer


Kommentera inlägget här: