MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Biff Rydberg!

Kategori: Kött


Det här måste Ni testa att göra, så enkelt och busgott.

Biff Rydberg låter som ett gammalt recept och det är det nog. Byter man ut oxköttet mot
fläskkött heter rätten biff Greta.

Jag tyckte oxfilé var aldeles för dyrt (450 kr kg) så jag tog rostas (240 kr kg) det blev jag
tipsad om av ICA Esplanad, dom är så duktiga där.

Till två personer:

ca 300 gram kött
5 potatisar, fast sort
1 stor lök
1 äggula
1 msk vanlig senap
1 msk fransk senap, Dijon
lite persilja och grönsaker.

Skala och tärna potatisen, skölj tärningarna ordentligt.
Hacka löken fint.

Stek potatisen i smör tills den blir mjuk och göärna lite yta, först låg värme sista 3 min. hög.

Stek löken mjuk, jag brukar börja med lite vatten så det inte blir så fett.

Skär köttet i tärningsstora bitar och blanda i äggulan och senapen, låt stå i rumstemperatur
en stund. Stek sedan i mycket smör, köttet blir bäst lite rosa i mitten.

Salta och peppra på potatisen och även lite i köttet.

Klart. Det blev så mört och goda smaker, avnjut med god öl eller gott vin.











Lycka till, kramar Ann

Kommentarer


Kommentera inlägget här: