MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Matsäcksbröd!

Kategori: Bröd

Jag har ett jättebra recept på goda matsäcksbröd, eller vad man vill kalla dom. Jag tror receptet
kommer från min kompis Yvonne.

Det var så länge sedan jag bakade dom men nu är dom precis klara.

ca 16 st.

4 dl vatten
2 dl havrekross
50 gram smör
3 dl kall mjölk
50 gram jäst
1½ tsk salt
2 msk sirap, ljus
ca 1.2 dl vetemjöl

Koka upp vatten och vetekross och låt småkoka i 10 minuter. Tillsätt smöret och mjölken
låt svalna till ca 37 grader.

Smula ner jästen och rör om tills den löst sig. Blanda i resten av ingredienserna, lite mjöl i taget.
Låt degen jäsa i ca 30 minuter.

Baka ut ca 16 st platta runda kakor, lägg på en plåt och låt jäsa i 30 minuter.

Gräddas i 10-12 minuter i 225 grader, mitt i ugnen.



Så är ser vetekross ut.





Klara att mumsa i sig med smör och kall mjölk.

Kramar och ha en bra vecka. Ann.









Kommentarer


Kommentera inlägget här: