MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Kräm!

Kategori: Allmänt


Jag älskar kräm och mjölk på sommaren, filmjölk är också gott men hemgjord kräm är mums.

Det är så enkelt att fixa ihop en kräm, bär, socker, vatten och potatismjöl. Jag tycker att man skall
dela alla bär i små bitar så man slipper stora slamsor i krämen.

Jag har gjort rabarberkräm och jordgubbskräm. Jag delade bären tillsatte vatten och kokade i 15 minuter.
Därefter blandade jag potatismjöl och vatten (se paketet på mängd). När man vispar i potatismjölet
skall man ta av kastrullen från spisen. Tänk på att krämen tjocknar till när den svalnat.

Häll upp krämen i en fin skål och strö lite socker på för att slippa skinnbildning. Jag använder gärna
rå/rörsocker som är extra gott.

Det går jättebra att göra kräm på frysta bär.





Vispa vispa!





Färdig rabarberkräm.



Färdig jordgubbskräm.

Om man tycker att rabarber är lite strävt så tillsätt ett litet äpple i små bitar, så försvinner
strävheten.

Det är jättegott med kräm på pannkakor istället för sylt.

Ha det bra! Kramar Ann

Kommentarer


Kommentera inlägget här: