MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Grönsaksgratäng!

Kategori: Vegetariskt



Så har jag fått min syn tillbaka, skönt att slippa gissa vad jag skriver och läser.

I helgen gjorde jag en gammal hederlig gratäng sådan som mamma gjorde. Den blev så
god så jag tycker att Ni skall testa.

Jag tog de grönsaker jag hade hemma, morötter, purjo, blomkål, och selleri.

Jag skar i mindre bitar och förkokade dom i ca 10 minuter. Då gjorde jag en vanlig vit
sås på smör, mjöl, mjölk, salt och peppar.

Häll av vattnet och lägg grönsakerna i en form, häll över såsen och strö över god riven ost.

In i ugnen i ca 20 minuter i 200 grader, tills gratängen fått lite färg.

Servera någon köttbit till eller ät vegetariskt, mums.









Jag älskar att ta en drink på lördagen före middagen och naturligvis något till.
Jag hade glömt köpa något att äta, nöden har ingen lag, fram med fantasin.

Det blev några olivstekta bröd, gurkbitar och oskskivor som jag rullat med en klick kaviar i.

Allt var jättegott så även drycken.



Ser väl bra ut.

Kramar Ann

Kommentarer


Kommentera inlägget här: