MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Räkpanna!

Kategori: Fisk



En jättegod middag att bjuda på i helgen kommer här.

När jag var i 20-års åldern lagade jag alltid räkpanna med ris som bjudmiddag, den är så god.
Till efterrätt hade vi alltid smält Wiernougat utblandad i vispad grädda och persikohalvor, mums.

Nu har jag testat räkpannan igen och den blev succé både här hemma och hos föräldrarna.

Till 4 personer tog jag:

En liten purjolök
En stor gul paprika
Sockerärtor
En glasburk stora handskalade räkor

Skär allt i lagom bitar. Ta en stekpanna och lägg i en smörklick och när det puttrar häll i
curry mängden bestämmer Du själv, men jag tog 2 msk.

Smaken kommer fram bättre om man gör i denna ordning.

Sedan i med grönsakerna o fräs dom nästan mjuka, och häll på 3 dl grädde, spelar ingen roll vilken.
Puttra en stund och sist innan serveringen i med räkorna, annars blir dom lätt sega. Smaka av med mer
curry och salt.

Servera med ris.






Curryn puttrar och doftar ljuvligt.










En riskokarskola!
Skölj riset och häll på vatten en handflata ovanför
riset. Koka upp och byt platta och ha på den lägsta värmen i ca 20 min.
Stäng av, smaka av några riskorn överst i kastrullen, är som inte klara
låt kastrullen stå kvar med locket på ca 10 minuter till.

Jag får alltid kanon ris på detta sätt.





Lycka till och ha en underbar helg.

Kramar Ann

Kommentarer


Kommentera inlägget här: