MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Äppelchips!

Kategori: Vegetariskt


Jag är ju en riktig chipsälskare men tyvärr inte min kropp. Nu har jag testat att göra nyttiga chips
på äpplen. Dom blev så goda att dottern snodde hälften med sig till Uppsala.

Jag sätter betyg på mina mat genom att kolla hur Erik och Andrea uppför sig, jag kan deras
kroppsspråk.

Vi har varit på landet och då älskar jag att göra mat och tillbehör som tar tid för det har jag
i massor just där.

Gör så här:

Köp fasta söta äpplen

Skiva dom så tunt Du kan, ev en mandolin, med skal och kärnhus.

Koka upp 1½ dl socker
1 dl vatten
saften av 1 citron

Doppa skivorna i sockerlagen en stund, låt dom rinna av.

Placera ut skivorna på ett bakplåtspapper och in i ugnen ca 80 grader i 3-4 timmar.

Jag tog flera plåtar så det blev en del chips.



Skivade tunt, fina stjärnor i mitten.


Nu ligger dom i sockerlagen och gottar till sig.



In i ugnen.



Färdig torkade, jag lät mina ligga kvar i ugnen utan värme under natten.
I ugnen är det alltid torrt, så inte det blir sega chips.



En hel hög med supergoda och nyttiga chips.

Bra godis och härliga att äta även för de små älsklingarna.

Kram Ann

Kommentarer


Kommentera inlägget här: