MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Auberginegratäng!

Kategori: Vegetariskt


Om Ni undrar varför jag dröjer med inlägg eller det inte är något så är det internet här på
landet. Jag har Tele2 mobilt, funkar bra men den här sommaren sämre.
Vad jag är bortskämd med att det alltid går så snabbt hemma. Jag får nog coola ner lite.
Erik tycker att jag är dom en Duracellkanin, ha ha.

Jag gjorde en jättesmarrig gratäng till mig och Andrea förra veckan, ät den som middag eller
till en köttbit, lamm passar super.

Jag tror att receptet är ett Anna Skipper, då förstår Ni att det är bra för kroppen och magrutorna.

Imorgon ska jag och Erik paddla Hjälmare kanal. Vi har varit och tittat var vi kan lägga i våra kayaker.
Det är så vackert och inte en krusning på vattnet vilket passar mig.

Recept 4 personer:

2 auberginer
1 burk finkrossade tomater eller annan god tomatsås.
2  stycken mozzarellor
en bit riven parmesan
en kruka basilika, hackad
olivolja

Skiva auberginerna i lagom skivor, salta på dom och lägg på en tallrik under tryck i minst ett par timmar.
Går att göra kvällen innan.
Man vattnar ur dom.

Smaksätt tomatsåsen med salt och peppar.

När det gått två timmar torka av auberginskivorna och stek dom i olivolja.
Varva aubergine, tomatsås, riven parmesan, mozzarellabitar och basilika.
Två varv gjorde jag.
In i ugnen 200 grader i 45 minuter, klar.

















Den blir så fin, riktig bjudrätt.

Ha det bra och var rädda om varandra, kramar Ann

Kommentarer


Kommentera inlägget här: