MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Coleslow och salsa!

Kategori: Vegetariskt


Nu är det grilltider och man behöver lite goda tillbehör. Jag brukar göra en vanlig klassisk coleslow
och salsa.

Jag river morötter och kål på min mandolin. Ni kan riva morötter på rivjärn och vikål med osthyvel,
så gjorde jag innan jag hade en mandolin.

Jag blandar 1 dl creme fraiche, ½ dl majonäs, 1 msk dijonsenap, salt och peppar.
Blanda allt och låt gärna stå några timmar gärna över natten.








Salsa är också lätt att göra och kan användas till så mycket. Blir det över frys in.

Jag använder bra burktomater, dom dyrare är bättre kvalitet och godare.





2 burkar krossade tomater
1 hckad gul lök
chili efter smak och styrka
2 vitlöksklyftor
1 lime, endast saften
1 msk honung
salt och peppar

Blanda allt och koka i 30 minuter, serveras varm eller kall. Gör den dagen före så den får gotta
till sig.

Nu är det bara köttet kvar. Den 19 juni öppnas Kötthallen i Sundbyberg som ska bli något alldeles
extra. Värt att gå dit tror jag.

Ha det bra och kram Ann

Kommentarer


Kommentera inlägget här: