MatmorsAnn

Livet är mat, mat är livet.

Monikas torskbollar!

Kategori: Allmänt

 
 
En av mina favoriter när det gäller mat är Monika Ahlberg, Ni vet Rosendahls Trädgårdscafé.
Nu har Monika kommit ut med en ny bok Vardagsmat. Aftonbladet gav ut ett smakprov på just
torskbollar.
Jag har beställt boken genom Adlibris som är billigast och fri frakt. Jag lovar att berätta mer
när boken kommer.
 
Jag testade och som vanligt man blir inte besviken på Monika, enkelt och busgott.
 
Receptet är till 4 personer.
 
400 gram torskfilé
1 bit ingefära
1 dl färska basilikablad
1 ägg eller 1 msk potatismjöl
Vitlöksklyftor, efter smak, jag tog en.
1 påse babyspenat (ca 100 gram)
½ röd chili
2 dl vispgrädde
½ dl vatten
Bacon
Ris
Körsbärstomater
 
Grovriv ca 3 cm ingefära och kläm ur saften i en skål, tillsätt basilikablad, ägg eller potatismjöl och torskbitar.
Mixa allt grov,t smaka av med salt, vitlök och peppar.
Forma bollar 8-10 stycken, jag gjorde 12.
Stek gyllenbruna i smör ca 5 minuter.
Tillsätt en klick smör och ner med spenaten och finhackad chili. Fräs i en minut
Häll på grädden och vattnet låt puttra någon minut.
 
Stek baconet hårt och låt rinna av på ett papper.
 
 
 
 
 
Jag serverade med hela baconskivor men man kan även bryta dom.
 
Det är går jätte snabbt att laga rätten högst 30 minuter. Jag började med att sätta på riset.
 
Ni måste testa, kramar Ann
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: